lauantai 27. helmikuuta 2016

Flunssa, treeni ja verensokerit

Flunssa on kiusannut minua nyt pari päivää ja jää viikonlopun pitkis väliin. Harmittaa hiukan, mutta toisaalta helpottavaa. On syy jäädä paikoilleen.

Otsikosta huolimatta en treenaa silloin kun olen flunssassa, vaan harjoittelen lepäämistä. Korkeintaan teen pari kevyttä vatsalihasliikettä ja venyttelen hieman, enkä edes lähde kävelylle. En missään nimessä riskeeraa terveyttäni urheilemalla kipeänä. Joskus jos minulla on ihan aavistuksen flunssan kaltaista oloa kurkussa, saatan vielä lähteä lenkille. Tämä edellyttää kuitenkin että flunssa ei todellakaan ole päällä. Karheus kurkusta katoaa lenkillä, joten todennäköisesti kyse ei ole ollutkaan orastavasta flunssasta.

Tavallinen flunssa tai influenssa ei nosta verensokereitani. Diabeteslääkärini totesi aikoinaan, ettei flunssalla ole käytännön merkitystä verensokereihin. Sen sijaan jotkut lääkärit ja diabeteshoitajat sanovat, että flunssan kaltainen tulehdustila nostaisi verensokereita. Osin havainto johtunee siitä, että kipeänä ei välttämättä jaksa säätää verensokereita yhtä ahkerasti kuin terveenä ja muutenkin rutiinit rikkoutuvat (?).

Minulla sokerit pikemminkin pyrkivät laskemaan flunssassa, koska vähennän luontaisesti hiilihydraattien syömistä ja muutakin syömistä kipeänä. Pienempi vuorokausiannos hiilareita pudottaa minulla perusinsuliinin tarvetta, eli insuliinia on liikaa veressä, mikä laskee verensokeria. Aamuöisin verensokerini onkin laskenut alle neljän ja olen tämän vuoksi herännyt syömään leivän. Voisin myös pudottaa perusinsuliinin määrää, mutten viitsi, koska flunssa kestää vain muutamia päiviä ja on helpompi laittaa herätyskello soimaan ja syödä voileipä, kuin säätää paletti uusiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti